10 Tips voor een geslaagd functioneringsgesprek 

PKM Functioneringsgesprekken - 5 tips

27 november 2023

10 Tips voor een geslaagd functioneringsgesprek

Voor veel leidinggevenden is het houden van functioneringsgesprekken niet iets waar ze reikhalzend naar uitkijken, is mijn ervaring, na al die jaren advieswerk in de metaalsector. De bezwaren zijn eigenlijk altijd dezelfde: het kost (veel) tijd, moet erbij gedaan worden en het is nog lastig ook.

Een functioneringsgesprek heeft als doel het functioneren en de onderlinge samenwerking te verbeteren. Het behoren dus nuttige gesprekken te zijn, die wat opleveren voor leiding en voor de medewerkers. En niet als lastig of tijdrovend mogen worden ervaren.

Daarom heeft PKM veel kennis en ervaring met het begeleiden en trainen van leidinggevenden. Ik geef 10 tips om functioneringsgesprekken beter te laten verlopen, zodat ze meer opleveren voor zowel de leiding als de medewerkers. 

10 tips voor een geslaagd functioneringsgesprek

  1. Kondig het gesprek ruim van tevoren aan. Bereid je net als je werknemer goed voor.
  2. Vul van tevoren het formulier in, al dan niet als concept.
  3. Creëer een prettige sfeer. Je medewerker hikt misschien aan tegen deze ‘judgement-day’. Zorg dat hij zich op zijn gemak voelt. Neem de tijd, kies een rustige plek. Breek het ijs met een luchtig onderwerp of een grapje. Begin met een paar informele vragen.
  4. Let op hoe jullie gaan zitten. Ga niet recht tegenover elkaar zitten, maar bijvoorbeeld op een hoek.
  5. Om te kunnen beoordelen of bepaalde doelen zijn bereikt, heb je als het goed is aan het begin van het jaar SMART-geformuleerde afspraken gemaakt tijdens een eerder gesprek. Die resultaten zijn nu zichtbaar en vragen om een oordeel. Gebruik de eerdere verslagen van het plannings- en functioneringsgesprek ook.
  6. Als je vooraf géén persoonlijke doelstellingen hebt vastgesteld, geef dan aan in hoeverre je medewerker de doelstellingen van zijn of haar functie heeft gerealiseerd, zowel in kwaliteit als in kwantiteit.
  7. Bespreek de ‘mindere’ prestaties. Als je medewerker zich bewust wordt van zijn zwaktes, kan hij er immers aan werken. Doe dat wél op een opbouwende manier.
  8. Betrek ook de mening van anderen - de zogenaamde 'informanten' - zoals klanten of collega’s, bij je beoordeling.
  9. Een negatieve beoordeling mag niet uit de lucht vallen, mogelijke verbeterpunten kwamen al eerder ter sprake bij het functioneringsgesprek.
  10. Luister altijd naar de feedback van je medewerker. Gebruik zijn kritiek om je rol als leidinggevende of als organisatie te verbeteren.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact op met uw PKM-adviseur of kijk voor meer informatie op onze dienstenpagina Personeelsgesprekken 


Neem contact met ons op

Geïnspireerd geraakt of behoefte om met ons in gesprek te komen? Neem contact met ons op. Bel direct: 030-605 33 36 of gebruik het formulier via onderstaande knop.

Auteur:

Aad Braal

Over PKM Advies Metaal

Ondernemen in de metaal en technische sector is een uitdaging om steeds beter te worden. Als ondernemer moet u kansen benutten en reageren op ontwikkelingen.

Met PKM als partner voor uw bedrijfsvoering wordt u geïnspireerd en ondersteund om het beste uit uw bedrijf te halen. Zodat uw bedrijf zich sneller ontwikkelt en meer grip krijgt op het resultaat.