Waarom je medewerkers betrekken bij je missie 

PKM - betrek je medewerkers bij je missie

30 januari 2024

Waarom je medewerkers betrekken bij je missie

Of je nu groot of klein bent, jij hebt een missie met je bedrijf. Je hebt een reden waarom je bestaat, wat het grotere doel van het bedrijf is. Als je deze scherp hebt, is het belangrijk dat alle medewerkers met jou op hetzelfde doel afgaan.

Door je medewerkers te betrekken bij je missie, zorg je ervoor dat dit grotere doel echt gaat leven binnen je bedrijf. Het maakt dat men zich onderdeel voelt van het geheel. En dat medewerkers zelfstandig beslissingen kunnen maken die daadwerkelijk bijdragen aan het waarmaken van de missie.

Als je daarin slaagt, zullen je medewerkers niet alleen meer voldoening halen uit hun werk, maar zal je missie ook goed overkomen bij klanten, leveranciers, en collega’s (of nieuwe collega’s). De kans dat je dat hogere doel gaat bereiken, wordt daarmee een stuk groter!

Door de volgende stappen te doorlopen, vergroot je de betrokkenheid van je team.

  1. Betrek je team bij het opstellen of aanscherpen van je missie
    Als je nog geen missie geformuleerd hebt, dan is het een goed idee om dit samen met (een deel van) je team te doen. Zo maak je alle meedenkers en -werkers ook meteen mede-eigenaar van het resultaat. Heb je al wel een missie opgesteld, dan kun je erover nadenken om deze eens met je team onder de loep te nemen en samen de volgende vragen te beantwoorden:
    • Heeft de missie toelichting nodig? ( wellicht wat scherper of simpeler formuleren)
    • Kunnen wij ons hier allemaal nog in vinden?
    • Spreekt deze missie potentiële nieuwe medewerkers aan?
    • Is de missie inspirerend?
  2. Laat je missie vaak terugkomen
    Hóé de verschillende mensen in je bedrijf jullie missie uitdragen en nastreven verschilt natuurlijk per afdeling, functie, persoon. Om ervoor te zorgen dat iedereen weet en voelt dat hij/zij bijdraagt aan het grotere doel (en daar ook verantwoordelijk voor gehouden kan worden), is het waardevol om je missie op verschillende plekken in je bedrijf terug te laten komen. Een aantal voorbeelden:


    • Sluiten de KPI’s aan op de missie? Zo geef je je missie een serieuze plek in de verantwoordelijkheden van je mensen.
    • Zet je een nieuwe vacature open? Beschrijf dan hoe het invullen van deze specifieke functie bijdraagt aan jullie missie.
    • Stellen jullie plannen of -doelen op? Daag degene die hiervoor verantwoordelijk is, uit om (in één zin) op te schrijven hoe dit bijdraagt aan de missie.
    • Zijn er functieprofielen? Dan kun je hier ook kort en bondig in opnemen hoe deze functie helpt de missie te vervullen.
  3. Start en ondersteun acties en initiatieven die de missie tot leven brengen
    Een heldere missie lezen en horen is één. Maar voor meer betrokkenheid bij de missie van je bedrijf wil je medewerkers de missie eigenlijk laten ervaren. Er echt mee aan de slag dus! Door medewerkers te laten werken aan initiatieven die de missie daadwerkelijk tot leven brengen, zullen ze deze eerder herkennen en omarmen in hun dagelijks werk.
    Je kunt op een creatieve, laagdrempelige manier de betrokkenheid van je medewerkers op de missie vergroten. Je eigen team heeft daar vast ook ideeën over. Een aantal voorbeelden om je op weg te helpen:


    • Verzamel één of meerdere reviews van klanten waarin jullie missie tot leven komt en deel deze met je team.
    • Organiseer een Missie-dag(deel). Deze kan bestaan uit een kennissessie, interessante spreker, workshop.
    • Zet een medewerker in het zonnetje die jullie missie onomstotelijk heeft uitgedragen afgelopen maand. Bijvoorbeeld tijdens jullie teamoverleg, op het intranet of op social media.

Acties en initiatieven - groot of klein - zorgen ervoor dat je missie echt gaat leven binnen je bedrijf. En dat gaat het gehele bedrijf, van werkplezier tot financiën, ten goede komen. Op naar medewerkers met een missie!


Neem contact met ons op

Geïnspireerd geraakt of behoefte om met ons in gesprek te komen? Neem contact met ons op. Bel direct: 030-605 33 36 of gebruik het formulier via onderstaande knop.

Auteur:

Aad Braal

Over PKM Advies Metaal

Ondernemen in de metaal en technische sector is een uitdaging om steeds beter te worden. Als ondernemer moet u kansen benutten en reageren op ontwikkelingen.

Met PKM als partner voor uw bedrijfsvoering wordt u geïnspireerd en ondersteund om het beste uit uw bedrijf te halen. Zodat uw bedrijf zich sneller ontwikkelt en meer grip krijgt op het resultaat.