Vanaf 1998 tijdens mijn stageplek bij een producent van grote aluminiumconstructies, heeft industriële marketing mij altijd geboeid. In de jaren daarna ben ik vrijwel altijd werkzaam geweest in marketingfuncties in technische en bouwgerelateerde bedrijven, zowel op interne posities, als extern in de rol van adviseur.
Ik hou van de maakindustrie en heb een aantal jaren verkeerd in de scheepsbouw. Tijdens een bezoek aan een superjacht op de Monaco Yachtshow zei men destijds, dat ze nog nooit een vrouw zo snel naar de machinekamer zagen lopen.
Mijn bedrijfskundige achtergrond en mijn passie voor marketing en verkoop, in combinatie met een niet aflatende nieuwsgierigheid naar techniek en processen, maken mij tot een zeer competente en ervaren sparringpartner voor onze deelnemers en relaties. Ik hou van praktische doelgerichte adviezen en schroom niet om af en toe hands-on zaken op de rit te zetten.
Als trainer verkoop en marketing geef ik de cursisten de ruimte om vanuit hun eigen authenticiteit hun verkoopvaardigheden verder te ontwikkelen. Mijn trainingen kenmerken zich door veel interactie en aandacht voor het individu.
Mijn kernvakgebieden zijn strategie, marketing management, business development, verkoopplanning en -professionalisering, market intelligence en marketing communicatie.
- Het in kaart brengen en optimaliseren van verkooporganisaties
- Het verbeteren van verkoop technieken, onderhandelingstechnieken en gespreksvoering, zowel face-to-face als via de telefoon
- Offerte optimalisatie, het verbeteren van de order score kans
- Competentieontwikkeling op het gebied van marketing en commercie
- Geïntegreerde marketingcommunicatie oplossingen
- Effectieve overlegstructuren
- Individuele coaching van management, marketing- en verkoopfunctionarissen
- Market intelligence: Marktanalyses, klantanalyses en business development
- Strategiebepaling & marketingstrategie: waar en hoe gaat men concurreren
- Het oplossen van positioneringsvraagstukken
- Begeleiding klanttevredenheidsonderzoek
- Ondernemingsplannen, verkoop- en marketingplannen
- Trainingen verkoop & marketing
- Het opzetten, begeleiden en bewaken van marketing begrotingen
- Verkoopdoelstellingen bepalen en bewaken
- Het initiëren van value added pricing, het monitoren van een reële verkoopprijs
- Advanced Industrial Marketing Strategy – INSEAD, Fontainebleau
- Bedrijfskunde / Marketing Management – Erasmus Universiteit Rotterdam
- marketing manager, business development manager, adviseur